Aina voi syödä hyvin

Kun puhutaan ruoasta, Apetit on lupaus herkullisesta hyvinvoinnista. Apetitin suurelta osin kotimaisiin raaka-aineisiin perustuvat tuotteet ovat omiaan edistämään hyvinvointia sekä luomaan terveellisen elämän puitteet. Vastuullisesti tuotetut vihannekset, kotimaiset marjat sekä kotimaiset ja tuontikalat ja -äyriäiset innoittavat valmistamaan päivittäin hyvää oloa edistävää, maukasta ruokaa. Ruokaa ja syömistä koskevat kuluttajatrendit korostavat aiempaa vahvemmin herkullisen maun ja hyvinvoinnin merkitystä.

Uudet ravitsemussuositukset suosittelevat kasvisten ja kalan käytön lisäämistä. Apetit-tuotteilla se onnistuu vaivattomasti, sillä valikoimastamme löytyvät sekä tuoreet että pakastetut kala- ja kasvistuotteet. Lautasmallista on apua hyvän aterian koostamisessa. Malli antaa myös kuvan siitä, mistä perusaineksista suositusten mukainen ruokavalio koostuu.

 


Kuva: © Valtion ravitsemusneuvottelukunta
 
Kuva: © Valtion ravitsemusneuvottelukunta
Lähde: Valtion ravitsemusneuvottelukunta











 

Suositeltavat ruokavaliomuutokset energiatasapainon ja terveyden edistämiseksi


Jokapäiväiset valinnat ratkaisevat:
  1. Syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja useita kertoja päivässä
  2. Syö täysjyväleipää ja -puuroa
  3. Käytä leivälle kasvirasvalevitettä ja suosi kasviöljyjä
  4. Syö kalaa ainakin kahdesti viikossa
  5. Nauti rasvatonta maitoa tai piimää päivittäin, mutta janoon vettä
  6. Valitse vähäsuolaisia elintarvikkeita
  7. Liiku päivittäin ainakin puoli tuntia

























 


Kuva: © Valtion ravitsemusneuvottelukunta
Suomalaisten ravitsemussuositusten lähtökohtana on suomalaisten terveys ja kansallinen ruokakulttuuri

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa esitetyt luvut kuvaavat tärkeimpien ravintoaineiden kuten rasvojen, proteiinien, vitamiinien ja kivennäisaineiden suositeltavaa saantia. Koska ravintoaineiden yksilöllinen vaihtelu voi olla huomattava, on suositusluvut laskettu keskimääräisen tarpeen ja sen hajonnan perusteella niin suureksi, että se vastaa koko terveen, kohtalaisesti liikkuvan väestön tarvetta. Ravintoainesuositukset edustavat suositeltavaa saantia pitkähköllä aikavälillä, esimerkiksi kuukauden aikana.

Suositukset soveltuvat kuitenkin myös sellaisenaan tyypin 2 diabetesta sairastaville tai henkilöille, joilla verenpaine tai veren rasva-arvot ovat koholla. Suositukset on tarkoitettu käytettäviksi joukkoruokailun suunnitteluun sekä ravitsemusopetuksen ja -kasvatuksen perusaineistona. Niitä voi käyttää myös ohjeellisesti arvioitaessa esimerkiksi tutkimuksissa tai joukkoruokailussa ryhmien ja
joukkojen ruoankäyttöä ja ravintoaineiden saantia. Ne soveltuvat vain varauksellisesti yksilöiden ravitsemusneuvontaan, sillä yksilöiden ravinnon tarpeen vaihtelut ovat suuret.

Lähde: Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014

 
Sydänmerkki on hyvä valinta

Suurin osa meistä haluaa syödä terveellisesti, mutta vain harvalla on aikaa tutkia elintarvikkeiden pakkausmerkintöjä tai halu kysellä lounaspaikan ruokien ravintoarvoista. Juuri tähän tarkoitukseen on tehty Sydänmerkki. Se kertoo ruokailijalle yhdellä vilkaisulla, että ruoka on omassa sarjassaan sydämelle terveellisempi valinta.

Sydänmerkin voi saada elintarvikkeisiin tai ravintolan ruoka-annoksiin, kun kriteerit täyttyvät. Kriteerien taustalla ovat ravitsemussuositukset. Järjestelmässä on mukana tuoteryhmiä, jotka kuuluvat suositeltuun ruokavalioon ja joista voi olla vaikea valita terveellisesti. Lisäksi valittuja tuoteryhmiä syödään Suomessa paljon, joten neuvonta on tärkeää. Uusista tuoteryhmistä ja tuoteryhmien kriteereistä päättää Sydänmerkin asiantuntijaryhmä, joka koostuu ravitsemuksen ja terveyden asiantuntijoista, kuten syöpäjärjestöjen ja sosiaali- ja terveysministeriön edustajista.

Sydänmerkkikriteerit:

http://ammattilaiset.sydanmerkki.fi/elintarviketeollisuus/tuotteiden_myontamisperusteet

Apetit Sydänmerkkituotteet

 

Terveellisempi Sydänmerkkiateria

Sydänmerkki helpottaa kuluttajaa valitsemaan terveellisemmin, mutta se myös auttaa ruokapalvelutyöntekijää valmistamaan sydänystävällisen Sydänmerkki-aterian.

Sydänmerkki-ateria sisältää aina suositukset täyttävän pääruoan peruna-, pasta- tai riisilisäkkeellä, tuoresalaattia tai kypsennettyjä kasviksia sekä öljypohjaista salaatinkastiketta. Lisäksi ateriaan kuuluu runsaskuituista, vähäsuolaista leipää ja kasvirasvalevitettä. Aterian kanssa nautitaan rasvatonta maitoa tai piimää.

Sydänmerkki-ateriaa toteuttava ruokapalvelu voi koota ateriat kätevästi myös Sydänmerkkituotteiden avulla, jotka sopivat aina automaattisesti Sydämerkki-aterian osaksi.


Sydänmerkkiaterian kriteerit:

http://ammattilaiset.sydanmerkki.fi/ammattikeittiot/aterian_myontamisperusteet



Apetit Sydänmerkkituotteilla Sydänmerkki-aterioiden koostaminen on helppoa, sillä ne sopivat aina automaattisesti Sydänmerkki-aterian osaksi.

Apetit Sydänmerkkituotteet
Tiesitkö tämän pakastetuista kasviksista

Pakastekasvisten ravintoarvot säilyvät erittäin hyvin pakastusprosessista huolimatta. Useissa tapauksissa ravintoaineet ovat niissä tallella jopa paremmin kuin pitkään varastoiduissa, käsittelemättömissä kasviksissa. Käsittelyprosessi ja pakastevarastointi eivät heikennä kasvisten terveysvaikutteisia yhdisteitä. Esimerkiksi karotenoidien ja joidenkin fenoliyhdisteiden pitoisuudet jopa kasvoivat lämpökäsittelyn vaikutuksesta. Esimerkiksi porkkanan ravintokuitupitoisuudet kasvoivat prosessoinnin yhteydessä jopa 25 %. Myös porkkanan karotenoidipitoisuus kasvoi prosessin aikana. C-vitamiinipitoisuus sen sijaan jonkin verran laski lämpökäsittelyssä, mutta pakkasvarastointi ei enää mahdollistanut lisähävikkiä. Porkkanan antioksidatiivisuuteen tai fenolipitoisuuteen pakastusprosessi ei vaikuttanut. (Lähde VTT Biotekniikka 2001. Kasvisten terveydelle positiiviset yhdisteet ja niiden säilyminen elintarvikkeiden prosessoinnissa. Projektin loppuraportti Dno 45/2/01)
Kasvisruoka on hyvää terveydelle ja ympäristölle

Kasvisruokapainotteinen ruokavalio on hyväksi terveydelle, sillä se auttaa painonhallinnassa sekä pitämään verenpaineen ja kolesteroliarvot kohdallaan. Oikein koostetusta, täysipainoisesta kasvisateriasta pitää saada riittävästi kaikkia päivittäin tarvittavia ravintoaineita. Erityisesti proteiinin saanti on haaste, joka on ratkaistavissa raaka-ainevalinnoilla myös pelkästään kasvikunnan tuotteita sisältävissä ruokavalioissa.

Kotimaiset juurekset, herneet, erilaiset pavut ja soijatuotteet yhdessä täysjyväisten viljavalmisteiden kanssa muodostavat vahvan perustan täysipainoiselle kasvisruoalle. Sitä täydentävät marjat ja hedelmät sekä rypsiöljy ja rypsipohjaiset margariinit  ja tuorejuustot.


 
Kasvisruokavaliot voidaan jakaa kolmeen eri pääkategoriaan:

Vegaaniruokavalio: Ruokavalio sisältää pelkästään kasvikunnan tuotteita
Laktovegetaarinen ruokavalio: Ruokavalio sisältää kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitovalmisteita
Lakto-ovovegetaarinen ruokavalio: Ruokavalio sisältää kasvikunnan ja maitotuotteiden lisäksi kananmunaa

Muita kasvisruokavalioita:

Pescovegetaarinen ruokavalio: Ruokavalio sisältää kasvikunnan tuotteita, maitovalmisteita, kananmunaa, siipikarjanlihaa
Semivegetaarinen ruokavalio: Ruokavalio sisältää kasvikunnan tuotteita, maitovalmisteita, kananmunaa, kalaa, siipikarjanlihaa
Fennovegaaninen ruokavalio: vegaaninen ruokavalio, jossa tärkeää ovat ekologisuus, alueellisuus ja sesongit
Elävä ravinto: Kuumentamattomia kasvikunnan tuotteita, joita hienonnetaan, puristetaan mehuiksi, idätetään tai käytetään maitohappobakteerien avulla
 
  • Kasvisten määrää lisäämällä saavutetaan useita terveyshyötyjä, tutkimusten mukaan mm sydän -ja versuonitautien sekä kakkostyypin diabeteksen riskin pieneneminen
  • Kasvisruokavaliossa vain oikein koostettu ateria takaa kaikkien ravintoaineiden riittävän saannin
  • Kasvissyöjä kaipaa myös kunnon lämmintä ruokaa, pelkkä salaattipöytä ei riitä
  • Kun eläinperäiset elintarvikkeet jäävät ruokavaliosta pois, proteiinin laatuun on kiinnitettävä erityistä huomiota. Kasvikunnan tuotteista palkokasvien, mm soijan proteiinin aminohappokoostumus on ihanteellinen
  • Hyviä kasviperäisiä omega3-rasvahappojen lähteitä ovat rypsiöljy ja siitä valmistetut margariinit ja kevytlevitteet
  • Hyviä raudanlähteitä kasvisruokavaliossa ovat mm palkokasvit, täysjyväviljatuotteet ja vihreät lehtivihannekset
  • Kalsiumia sisältäviä kasvikunnan tuotteita ovat mm soijarouhe, vihreät lehtivihannekset, palkokasvit, siemenet sekä pähkinät
Ravitsemuspassi

Apetit Ammattilaisten koko henkilöstö on suorittanut Ravitsemuspassin. Ravitsemuspassi on Sydänliiton sekä Seinäjoen ja Jyväskylän ammattikorkeakoulujen yhteistyönä syntynyt maksuton verkkopohjainen osaamistesti ruokapalveluiden ammattilaisille.

Ravitsemuspassin kriteerien taustalla ovat suomalaiset ravitsemussuositukset. Passin suorittanut ammattilainen tuntee ravitsemussuosituksiin pohjautuvat ruokasuositukset ja osaa valmistaa maukasta, ravitsevaa ja terveellistä ruokaa, ylläpitää ja kehittää ravitsemuslaatua sekä ohjata asiakkaita terveellisissä valinnoissa.

Testaa oma tietämyksesi:


http://www.ravitsemuspassi.fi/